A THEORETICAL BACKGROUND FOR PLACE BRANDING IN A TOURISM CONTEXT

Autores

  • JOÃO R. FREIRE https://orcid.org/0000-0003-1199-412X
  • ROSANE K. GERTNER https://orcid.org/0000-0003-0601-1563

DOI:

https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT0125.2

Palavras-chave:

Destination Branding, Turismo, Comportamento do Turista, DMO, Place Branding

Resumo

Este artigo tem como objetivo clarificar o funcionamento do place branding num contexto turístico - destination branding. Reconhece-se que a decisão de compra do turista tem alguns aspetos únicos que diferem do comportamento mais genérico do comprador. Para se ter uma ideia clara sobre o destination branding, é necessário compreender as caraterísticas específicas do comportamento de viagem. O branding de um destino pode ser considerado um exercício de identificação, organização e coordenação de dimensões para proporcionar benefícios relevantes para os mercados-alvo. As dimensões da marca do destino são todos os atributos que são relevantes e têm impacto nos clientes internos ou externos. Um destino que tem uma posição clara em termos de oferta fornecerá potencialmente os meios para satisfazer da forma mais eficiente as necessidades insatisfeitas dos turistas. Foi reconhecido que as necessidades dos turistas são a força motriz que motiva o comportamento de viagem. No entanto, há que reconhecer que a capacidade de um destino para satisfazer as necessidades de um turista pode mudar juntamente com as suas motivações. Assume-se então que a avaliação de uma marca de destino também dependerá dos motivos para viajar. Este artigo adota várias abordagens complementares para investigar o funcionamento do destination branding. São incluídos estudos sociológicos, antropológicos, económicos e de marketing para estabelecer um discurso teórico sobre as marcas de destino.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografias Autor

JOÃO R. FREIRE, https://orcid.org/0000-0003-1199-412X

With a degree in Economics and a PhD in Marketing, João Freire has worked for various companies in various countries throughout his career. João Freire has participated as a speaker at various international conferences, published articles in academic journals and chapters in books, and edited several books. He is part of the board of referees of different academic journals. He is currently the editor of the journal 'Place Branding and Public Diplomacy' for Europe, the Middle East, and Africa. Professor João Freire edited the book Nation Banding in Europe. O João Freire is a researcher at ICNOVA and a professor at IPAM Lisboa, where he coordinates the Global Marketing degree.

ROSANE K. GERTNER, https://orcid.org/0000-0003-0601-1563

She has over 35 years of academic and professional experience in marketing. Her professional experience includes product management and marketing data analysis positions in multinational companies such as Johnson Wax. In addition, she has extensive experience in consultancy for various Brazilian and American companies, such as Xerox and Petrobras. As an academic, Dr Gertner has taught undergraduate and postgraduate courses in marketing and chaired programmes at several universities in Brazil. She was also a visiting professor at Pace University in New York. She has authored and co-authored several articles published at conferences and in journals such as the Journal of Global Marketing and the Journal of International Business Studies. Her research interests centre on International Marketing, Integrated Marketing Communication, Place Marketing and Product Development.

Publicado

2025-02-21