REDE LUSÓFONA DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL: DA “COOPERAÇÃO” À CONSTRUÇÃO DE UMA PERSPETIVA DE “COCRIAÇÃO” A PARTIR DA ANÁLISE DE SEIS CONGRESSOS INTERNACIONAIS (2007-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT0224.2

Keywords:

Environmental Education, Lusophone Network, Congresses, Cooperation, Co-creation

Abstract

The International Congress on Environmental Education (EE) in Portuguese-speaking Countries and Galicia came about in 2007 out of the desire and need for permanent coordination between Angola, Brazil, Cape Verde, Guinea-Bissau, Mozambique, Portugal, São Tomé and Príncipe, East Timor (the countries that made up the CPLP at the time) and the autonomous community of Galicia (Spain). Promoting environmental education is an ambitious and necessary challenge for those who want to help build a better relationship between nature and society. We were therefore interested in analyzing the results of a series of international environmental education congresses held in different countries between 2007 and 2021 in order to understand their characteristics and their potential for cooperation and co-creation within the Lusophone context. The methodology used in this research was based on analyzing the available data on the profile of the participants in the congresses, the collaborating institutions and the actions recorded in each event. The documentary analysis was based on the information provided by the congress organizers in their final reports and in the programs of each edition available on the congress website and other documents made available by the groups responsible. The results obtained indicate that the congresses show a maturing of the actions of the Lusophone Network for Environmental Education, both in terms of the level of individual and institutional participation, an advance in the processes of international cooperation and the existence of a potential for co-creation in order to tackle a global socio-environmental crisis.

Author Biographies

ANA LARANJA

Doutora em Ensino e Divulgação das Ciências, mestre em Biologia e Gestão da Qualidade da Água, Licenciada em Engenharia do Ambiente. Iniciou a aventura profissional na República Checa, passou ainda por países como Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe e Cabo-Verde. Durante mais de uma década foi coordenadora no Centro de Monitorização e Interpretação Ambiental (CMIA) de Vila do Conde, onde dinamizou inúmeras formações, conteúdos e atividades nas temáticas da Comunicação de Ciência, Educação Ambiental e Monitorização Ambiental. Neste momento colabora com o Município de Vila do Conde (Portugal) na elaboração do Plano Municipal de Ação Climática. Ciência ID- 4E1F-C663-E119.

FILOMENA MARTINS

Doutora em Ciências Aplicadas ao Ambiente, com frequência do Mestrado em Geomorfologia Litoral e Especialização em Direito do Ordenamento, Urbanismo e Ambiente, Licenciada em Geografia. Professora Associada da Universidade de Aveiro, Departamento de Ambiente e Ordenamento (Portugal). Vice-Diretora do Mestrado em Ciências do Mar e da Atmosfera. Investigadora Integrada da Unidade de Investigação em Governança, Competitividade e Políticas Públicas (GOVCOPP), Coordenadora do Grupo de Gestão Integrada do Património Natural e Cultural das Marinhas e Ecossistemas Associados da Universidade de Aveiro, Coordenadora do Regional Training Centre – Portugal da Ocean Teacher Global Academy (RTC-PT, OTGA) UNESCO- COI.

MARÍLIA ANDRADE TORALES CAMPOS

Doutora em Ciências da Educação, professora associada da Universidade Federal do Paraná. Mestre em Educação Ambiental, Pedagoga. Diretora do Centro de Educação Ambiental e Preservação do Patrimônio (Brasil). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade. Coordenadora Adjunta da Rede Lusófona de Educação Ambiental. Bolsista Produtividade em Pesquisa (CNPq/Brasil).

Published

2024-09-06