NATO E OPINIÃO PÚBLICA EUROPEIA: FATORES MEDIÁTICOS DEFINIDORES DE CONFIANÇA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26619/1647-7251.15.1.4

Keywords:

NATO, trust in media, media use, public opinion, Eurobarometer

Abstract

In a context of international politics undergoing significant changes due to Russia's invasion of Ukraine, NATO is reevaluating its role in the European public discourse. Therefore, it is crucial to understand the role of the media in shaping the attitudes of European citizens towards this institution. This research aims to measure the media's role in the adherence of European Union citizens to NATO's actions. To achieve this, indicators such as trust in NATO, trust in traditional and digital media, and the frequency of media usage from the Eurobarometer of January and February 2022 are considered. The Eurobarometer involved a total of 26,681 participants from the 27 EU member states, with representative samples. The main finding of the research suggests that the media plays a significant role in Europeans' adherence to NATO's actions. It was observed that, on the eve of Russia's invasion of Ukraine, most Europeans trusted NATO. Furthermore, the empirical evidence obtained reveals a high likelihood that a European citizen will trust NATO when they trust traditional media. Other relevant results include the fact that trust in digital media, as well as its usage, are good predictors of trust in NATO. Additionally, it is concluded that men, especially those with higher education, constitute the core of European citizens with a greater propensity to trust NATO.

Author Biographies

JOÃO CARLOS SOUSA

Doutorando em Ciências da Comunicação do ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa (Portugal) e bolseiro da Fundação para a Ciência e a Tecnologia. Pós-Graduado em Análise de Dados em Ciências Sociais (ISCTE-IUL). Mestre em Sociologia: exclusões e políticas sociais (Universidade da Beira Interior) e Licenciado em Sociologia. Foi bolseiro de Investigação nos projetos Agenda dos Cidadãos: jornalismo e Participação cívica nos media portugueses e público e privado em comunicações móveis, desenvolvidos no LabCom da Faculdade de Artes e Letras da Universidade da Beira Interior.

ANA PINTO-MARTINHO

Editora do European Journalism Observatory (Portugal), é licenciada em Ciências da Comunicação (Universidade da Beira Interior) e mestre em Comunicação Cultura e Tecnologias da Informação (ISCTE). Assistente de investigação do CIES (ISCTE-IUL), onde participa em vários projetos nacionais e internacionais. A saber: Newsreel, Newsreel 2, CoMMPASS, Barómetro de Notícias, entre outros. CV Institucional.

NUNO AMARAL JERÓNIMO

Professor Auxiliar e Presidente do Departamento de Sociologia da Universidade da Beira Interior (Portugal). Investigador do LabCom-UBI. Investigador convidado e coordenador do International Research Group “Communication, Culture and Citizenship” na Vilnius Gediminas Technical University, Lituânia. Doutor em Sociologia pela Universidade da Beira Interior. Diploma de Estudios Avanzados em Comunicación, Cultura y Educación pela Universidade de Salamanca. Membro da direcção da Associação Portuguesa de Sociologia. 

Published

2024-05-27

Issue

Section

ARTICLES