ANÁLISE DA CONSTRUÇÃO DAS LINHAS ORIENTADORAS PARA ESTRATÉGIAS NACIONAIS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NOS ESTADOS-MEMBROS DA COMUNIDADE DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA

Authors

  • MARIA HENRIQUETA RAYMUNDO
  • PEDRO MARTINS
  • JOANA DINIZ
  • CLARA JUSTINO

DOI:

https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT0224.02

Keywords:

National Environmental Education Strategies, Public Policies, CPLP

Abstract

Public Environmental Education policies constitute an important instrument to face current environmental challenges. Responding to a challenge from the Ministers of the Environment of the Community of Portuguese-Speaking Countries (CPLP), towards the development of National Environmental Education Strategies in the various Member States, the Environmental Education Network of the Lusophone Countries and Galicia set up a working group to prepare a document with the Guidelines to support the Preparation, Implementation, Evaluation and Review of National Environmental Education Strategies. The preparation of the document was preceded by a survey of Environmental Education strategies and policies already developed and implemented in each of the countries, as well as other relevant policies and related programs. The process of creating the document took place over fourteen months and culminated in its presentation at a meeting of CPLP Ministers of the Environment, having contributed to encouraging the development of public policies that reinforce the elaboration, implementation and/or extension of National Environmental Education Strategies.

Author Biographies

MARIA HENRIQUETA RAYMUNDO

Doutoranda em Políticas Públicas pela Universidade Federal do ABC (Brasil). Mestra em Ciências Florestais pela Universidade de São Paulo (USP). Coordenadora da ANPPEA - Articulação Nacional de Políticas Públicas de Educação Ambiental e do MonitoraEA - Sistema Brasileiro de Monitoramento e Avaliação de Políticas Públicas de Educação Ambiental. Pesquisadora-colaboradora do LADIS - Laboratório de Análises e Desenvolvimento de Indicadores para Sustentabilidade do Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE). Representante do Brasil no Conselho de Coordenação da RedeLuso.

PEDRO MARTINS

Doutorando em Equidade e Inovação em Educação (Universidade de Santiago de Compostela). Mestre em Educação pelo Instituto Politécnico do Porto. Mestre em Ecologia Aplicada pela Universidade do Porto, em colaboração com a Universidade de Santiago de Compostela (Espanha) e o Istituto Zooprofilattico Sperimentale della Lombardia e Dell’Emilia Romagna (Itália). Licenciado em Biologia pela Universidade do Porto (Portugal). Professor no ensino superior e no ensino secundário (Portugal). Investigador do inED – Centro de Investigação e Inovação em Educação (Instituto Politécnico do Porto). Autor de manuais escolares e livros técnicos para professores (AREAL Editores). Ministrou formação de adultos na área da Educação Ambiental e foi diretor escolar. É Secretário-Geral da Associação Portuguesa de Educação Ambiental e Representante de Portugal no Conselho de Coordenação da RedeLuso.

JOANA DINIZ

Mestre em Antropologia Social pelo ISCTE-IUL, e com licenciatura em Antropologia pela Universidade de Coimbra. Colaboradora da Associação Portuguesa de Educação Ambiental (Portugal) e gestora de projetos. Colaboradora na Redeluso.

CLARA JUSTINO

Pós-Graduada em Regeneração Urbana e Ambiental pelo Instituto Superior Técnico (Lisboa). Licenciada em Engenharia Ambiental pela Universidade Nova de Lisboa. Presentemente trabalha na Direção de Cooperação do Secretariado Executivo da Comunidade de Países de Língua Portuguesa (CPLP, Portugal).

Published

2024-09-06