BRAZILIAN BIOMES AND ENVIRONMENTAL EDUCATION: POTENTIALS FOR THE SCIENTIFIC AND ECOLOGICAL FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Autores

  • NOEMI BOER
  • NEUSA MARIA JOHN SCHEID
  • CLÁUDIA RIGOLI SCHNEIDER

DOI:

https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT0224.1

Palavras-chave:

Meio ambiente, Biodiversidade, Pampa, Amazônia, Pantanal

Resumo

Os resultados de estudo realizado pelas autoras indicam que o conteúdo biomas brasileiros não recebeu a devida atenção, no período 2015-2019, na prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias, no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), possibilitando inferir que esses são considerados conteúdo secundário nessas avaliações. Isso pode impactar a formação científica dos estudantes e o desenvolvimento de competências que potencializam a ideia de pertencimento a um determinado local, em espaço e tempo definidos. Nas discussões educacionais, políticas, culturais e sociais, os biomas estão em foco e são entendidos como imprescindíveis à conservação da biodiversidade da Terra. Todos esses aspectos dizem respeito à educação ambiental e à formação ecológica das pessoas. Nesse estudo, de abordagem qualitativa, relata-se uma atividade de intervenção pedagógica realizada com uma turma de estudantes do Ensino Médio, de uma escola de Educação Básica brasileira, ao abrigo de uma pesquisa de mestrado. A atividade dos estudantes consistiu na elaboração de seis infográficos contemplando cada um dos biomas brasileiros. Elaborados a partir de pesquisa bibliográfica, os infográficos impressos em formato de poster ficaram expostos em sala de aula como recurso didático e motivacional. Pretendeu-se contribuir com a formação científica e ecológica dos estudantes, principalmente no que diz respeito à consciência de que o conhecimento relativo aos biomas é fundamental à sua preservação. Procurou-se dar destaque à manutenção do patrimônio genético das espécies, à necessidade permanente de cuidados com o solo e com a água, assim como a conservação das florestas, imprescindíveis à regulação das chuvas e do clima do Planeta. Conclui-se que a abordagem apropriada dos biomas poderá ser útil para a educação científica e ecológica dos estudantes, devendo ter um lugar central na educação básica, não se constituindo uma opção, mas uma responsabilidade que deve ser assumida com urgência.

Biografias Autor

NOEMI BOER

PhD in Scientific and Technological Education from the Universidade Federal de Santa Catarina (2007), Master's in Brazilian Education from the Universidade Federal de Santa Maria, RS (1993). Specialisation in Environmental Preservation from the Universidade de Passo Fundo (UPF). Degree in Science, with a full degree in Biology; Degree in Pedagogy, Qualification in School Supervision from the Universidade de Passo Fundo (UPF). She is currently an adjunct professor III at the Universidade Franciscana (UNF) de Santa Maria, RS (Brazil), carrying out teaching and research activities with the Master's in Teaching Humanities and Languages (MEHL), a member of the Ethics Committee for Research with Human Beings (CEP/UFN). She is a collaborating professor in the Postgraduate Programme in Scientific and Technological Education at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Santo Ângelo campus. She has experience in Education and Research Methodology, working mainly on the following subjects: environmental education, sustainability and socio-environmental issues. She is a leading researcher in the Teacher Training and Teaching Group and a member of the Teaching Humanities and Languages Group.

NEUSA MARIA JOHN SCHEID

PhD in Scientific and Technological Education from the Universidade Federal de Santa Catarina (2006), with a post-doctoral internship in Education from the Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal (2014). She has an undergraduate degree in Science from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1980), a bachelor's degree in Biology from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1983) and a master's degree in Science Education from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2001). She is currently a professor at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (Brazil), working as a permanent lecturer on the Postgraduate Programme in Scientific and Technological Education and as a guest researcher on the Postgraduate Programme in Science Education (UFFS). She has experience in the field of Education, with an emphasis on Science and Technology Education, working mainly on the following subjects: science education, teacher training, science teaching, history of science and conception of science. She is a leading researcher in the Science, Technology and Health Teaching Research Group (GPECTS) and Editor-in-Chief of the journal Vivências. Member of the Coordination Team of the International Science Education Research Network - RIEC.

CLÁUDIA RIGOLI SCHNEIDER

Master's in Scientific and Technological Education from the Universidade Regional Integrada do alto Uruguai e das Missões (URI). Postgraduate in Environmental Sanitation from the Faculdade Integrada da Grande Fortaleza (FGF). Graduated in Biological Sciences from the Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). Registered with the Regional Council of Biology under No. 069261/03. She is currently Pedagogical Coordinator and High School Teacher at Colégio Dom Hermeto, Três de Maio, RS (Brazil). High school teacher at the Frederico Jorge Logemann Technological Centre, Horizontina, RS. She has experience in Science and Technology Education, working mainly on the following subjects: science education, science and biology teaching, scientific and research methodology, environmental licensing and consultancy.

Publicado

2024-09-06